میتسوبیشی اوتلندر که پیش از این توسط شرکت آرین موتور پویا در دو نسخه قبل از فیس لیفت و بعد از فیس لیفت نسل سوم آن در ایران عرضه شده بود
تفاوت این SUV با دیگر خودروهای هیبریدی در این است که از سیستم موسوم به Plug-in بهره می برد. بدین معنا که شما می توانید باتری های خودرو را به صورت مجزا و با اتصال آن به پریز برق شارژ کنید. در واقع خودروهای هیبریدی به صورت کلی به دو دسته با قابلیت شارژ مستقیم باتری و شارژ غیر مستقیم باتری تقسیم می شوند.

پیش از این اکثر خودروهای هیبرید وارد شده به کشور ما از دسته دوم بوده اند و باید اوتلندر PHEV را دومین خودروی عرضه شده در ایران با قابلیت شارژ مستقیم باتری همانند خودروهای تمام الکتریکی همچون تسلا قلمداد کرد. پیش از این بی ام و I8 که در تعداد بسیار محدودی در کشور ما عرضه شده به این قابلیت مجهز بود.

در هر صورت میتسوبیشی اوتلندر را باید پر فروش ترین خودروی Plug-in-hybrid دانست و این خودرو را در بیش از ۴۸ کشور جهان عرضه می کند. به گونه ای که این خودرو از زمان رونمایی جهانی آن در سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۰ هزار دستگاه فروخته است. این SUV از محبوبیت بسیار خوبی در اروپا برخوردار است و به دلیل مصرف بسیار پایین سوخت (۱٫۷ لیتر در یکصد کیلومتر) مورد استقبال واقع شده است.

باتری ها در بخش زیرین و کف خودرو قرار گرفته اند و همچنین با توجه به استفاده از سیستم بازیاب انرژی در حین برداشتن پا از روی پدال گاز، نیرو به صورت معکوس به شارژ باتری ها می پردازد. برای شارژ کردن این خودرو دو سوکت خروجی در نظر گرفته شده که یکی از آن ها از طریق برق شهری و دیگری از نوع شارژ سریع که با نام CHAdeMO خوانده می شود. در حالت معمولی برای شارژ باتری به ۵ ساعت زمان نیاز است.

اوتلندر PHEV تنها خودروی SUV است که شامل مشوق های دولتی می شود. به گونه ای که میزان گازهای سمی CO2 خروجی  آن حتی کمتر از یک تویوتا پریوس است.

میتسوبیشی اوتلندر که پیش از این توسط شرکت آرین موتور پویا در دو نسخه قبل از فیس لیفت و بعد از فیس لیفت نسل سوم آن در ایران عرضه شده بود. حال سومین مدل از این خودرو که از قوای محرکه هیبریدی سود می برد، امروز به صورت رسمی توسط این شرکت معرفی و رونمایی شد.

موتور بنزینی ۱۱۹ اسب بخار قدر تولید می کند و مجموع قدرت موتورهای الکتریکی به ۶۰ اسب بخار می رسد.

در هر صورت باید حضور این خودرو در کشورمان را به فال نیک بگیریم زیرا اوتلندر PHEV مفهوم جدیدی از یک خودروی هیبریدی را ارائه می کند.

به همین دلیل در کشوری همچون انگلستان بیش از ۵ هزار پوند از بهای آن توسط دولت این کشور تقبل می شود. این مدل به نسبت مدل معمولی در حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن بیشتری دارد.

این مدل به دلیل استفاده از سیستم هیبریدی قیمت بیشتری به نسبت مدل بنزین سوز دارد و باید دید که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی چه سرانجامی خواهد داشت اما در شرایط فعلی (با تعرفه ۳۵ درصد) آرین موتور قیمت ۳۱۷ میلیون تومان و تخفیف های ویژه ای را برای این خودرو در نظر گرفته است.

در بخش قوای محرکه این خودرو یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی نقش قوای محرکه درون سوز را ایفا می کند  و دو موتور الکتریکی در محور جلو و عقب آن قرار گرفته است که توسط پک باتری ۱۲ KWh لیتیوم یونی تغذیه می شود و جعبه دنده CVT نیز وظیفه انتقال قدرت موتور درون سوز را دارد. به گونه ای که در حالت تمام برقی این خودرو می تواند بردی معادل ۵۰ کیلومتر را بدون دخالت موتور بنزینی طی کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *